Breaking bad news in neonatal intensive care units

Authors

  • Carla Andréa Costa Alves Universidade Federal de Pernambuco
  • Silvia Wanick Sarinho Universidade Federal de Pernambuco
  • Rosalie Barreto Belian Universidade Federal de Pernambuco

Abstract

The SPIKES protocol is one of the most didactic tools to teach the communication of bad news, a skill that requires sensitivity and preparation. This article analyzed the perceptions of pediatrics residents and the mothers of neonates about the communication of bad news in a neonatal intensive care unit. This is a qualitative, descriptive and exploratory study, based on visual anthropology, in which the SPIKES protocol was used in two focus groups, with Bardin’s content analytics approach by categories.
Problems were reported as inadequate environment to break bad news, limitations in the perception of mothers, lack of medical availability to talk, inadequate language and difficulty to deal with emotions, clarify doubts and discuss strategies with family members. Reflection on these issues aims to improve theoretical learning and stimulate self-criticism, seeking empathy and the humanization of care.

Keywords:

Comunicación en salud. Unidades de cuidado intensivo neonatal. Humanización de la atención.

Author Biographies

Carla Andréa Costa Alves, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda no Programa de Pós graduação Saúde da Criança e do Adolescente Universidade Federal de Pernambuco

Médica Pediatra do Hospital Universitário da Universidade Federal de Alagoas

Silvia Wanick Sarinho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorado em Medicina Área de Concentração Pediatria na Universidade Federal de Pernambuco

Professora Titular de Pediatria na Universidade Federal de Pernambuco e Membro permanente do Colegiado do Programa de Pós-graduação em Saúde da Criança e do Adolescente da Universidade Federal de Pernambuco

Rosalie Barreto Belian, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorado em Ciências da Computação na Universidade Federal de Pernambuco

Professora de Saúde Digital (Cursos de Medicina e Enfermagem) e Informática na Educação e Saúde do Programa de Pós-graduação da Saúde da Criança e do Adolescente da Universidade Federal de Pernambuco

How to Cite

1.
Alves CAC, Sarinho SW, Belian RB. Breaking bad news in neonatal intensive care units. Rev. bioét.(Impr.). [Internet]. 2024 Jan. 24 [cited 2024 Dec. 22];31(2). Available from: https://revistabioetica.cfm.org.br/revista_bioetica/article/view/3448